شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ |۲۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 27, 2024
نظری

حوزه / یک نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر گفت: صحابی اباعبدالله (ع) تنها به محرم سال ۶۳ خلاصه نشده‌اند بلکه بعد از عاشورا جریان هایی مختلفی رخ داد که هر یک تلاش کردند راه اباعبدالله (ع) را ادامه دهند. در دوران معاصر نیز رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس این امر را رقم زدند.

کاظم نظری نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه گفت: سخن درباره عاشورا تنها به ۱۰ روز اول ماه محرم خلاصه نمی‌شود بلکه قبل و بعد از محرم نیز می‌تواند الهام بخش آثار عاشورایی باشد. در این راستا ادبیات داستانی ما تا حدی توانسته از عاشورا بهره مناسب ببرد اما در حوزه ادبیات نمایشی این موفقیت حاصل نشده است.

وی افزود: کاری‌هایی که در این رابطه صورت گرفته در حالی است که منابع بسیاری در اختیار ما قرار دارد که قادریم از آنها برای برداشت مناسب از عاشورا بهره ببریم. برای نمونه بسیاری از شخصیت‌هایی در میان صحابه اباعبدالله (ع) وجود دارند که درباره آنها حرفی زده نشده است، در حالی که می‌توان از این بزرگان در ساخت فیلم‌ها و سریال‌های جذاب بهره برد. البته قبول دارم که جذابیت و تاثیرگذاری شخصیت‌های اصلی عاشورا قابل مقایسه با هیچ فرد دیگری نیست. برای مثال حضرت ابوالفضل (ع) اوج سلحشوری غیرت و وفاداری را معنا می‌کند و همانند آن وجود ندارد.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: اگر پرداخت سینمایی درستی پیرامون صحابی اباعبدالله (ع) صورت بگیرد معتقدم می‌شود جذابیت بصری ایجاد کرد. بگذارید فیلم «محمد رسول الله» ساخته مصطفی عقاد را مثال بزنم. این کارگردان توانست تصویرسازی زیبا از حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) رقم زند، به‌ نحوی که در ذهن و قلب همه مسلمانان تصویری سلحشورانه از حمزه (ع) خلق شد.

نظری تاکید کرد: نکته دیگری که باید حتماً به آن توجه داشت این است که صحابی اباعبدالله (ع) تنها به محرم سال ۶۳ خلاصه نشده‌اند بلکه بعد از عاشورا جریان هایی مختلفی رخ داد که هر یک تلاش کردند راه اباعبدالله (ع) را ادامه دهند. در دوران معاصر نیز رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس این امر را رقم زدند، پس می‌توان دریافت فلسفه عاشورا دریایی بی‌کران است که هیچگاه سخن گفتن از آن تکراری نخواهد بود.

وی در پایان با بیان اینکه حتی با پرداختن به اشقیا نیز می‌شود به عاشورا نظر کرد، گفت: برای فیلم یا سریال‌سازی درباره عاشورا حتماً نیازی نیست که به اولیا پرداخته شود بلکه با پرداختن به اشقیا، زوایای جدیدی از عاشورا پیش رویمان گشوده می‌شود. برای مثال در سریال «مختارنامه» با پرداختن درست به شخصیت عبیدالله بن زیاد تصویرسازی مناسب از حقانیت اباعبدالله (ع) رخ داد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha